Kenali Aras Kognitif Taksonomi Bloom dan Contoh Soalan Setiap Aras ( Sejarah ).
Aras Kognitif Taksonomi Bloom |
Benjamin
Bloom ( 1956 ) telah menulis dalam bukunya Taxonomy of Education
Objectives:Handbook I:Cognitive Domain bahawa terdapat 6 aras kognitif yang
disusun daripada yang paling rendah kepada yang paling tinggi. Dalam Taksonomi
Bloom,terdapat domain kognitif yang mempunyai 6 aras iaitu
pengetahuan,pemahaman,aplikasi,analisis,sintesis dan analisis. Taksonomi Bloom
amat penting kepada sistem pembelajaran dan pengajaran kerana ia menerapkan
pemahaman,pengetahuan,konsep,kaedah,aplikasi dan sebagainya.
Aras Pengetahuan
Aras
pengetahuan ialah aras yang paling ringkas dalam domain kognitif. Soalan aras
ini memerlukan pelajar untuk mengingat setiap mata pelajaran yang diajar oleh
guru. Perkataan yang biasa digunakan untuk merujuk kepada soalan aras ini ialah
siapa,apa,dimana,bila dan beri definisi.
Aras Pemahaman
Objektif
domain ini ialah kefahaman yang bermaksud pelajar perlu menjelaskan pengetahuan
secara bermakna. Soalan ini memerlukan proses mentel berkait dengan kefahaman
misalnya terjemahan,tafsiran. Perkataan yang kerap digunakan untuk soalan jenis
ini ialah huraikan,bandingkan,nyatakan,bezakan dan nyatakan dalam perkataan
anda sendiri.
Aras Aplikasi.
Pada
peringkat ini,pelajar perlu benar-benar memahami konsep, prinsip, teori, hukum,
prosedur dan kaedah am untuk menyelesaikan masalah dalam situasi baru. Soalan
ini melibatkan 3 frasa iaitu prinsip,menyelesaikan masalah dan dalam situasi
baru. Perkataan ang sering digunakan ialah pilih,buat,kira,selesaikan.
Aras Analisis
Peringkat
Analisis menekankan kepada keupayaan pelajar mengenal pasti unsur-unsur dan
struktur yang mengaitkan unsur-unsur tersebut bagi sesuatu dokumen/kes yang
diberikan. Situasi mestilah baru,tidak biasa atau berbeza dengan situasi
semasa. Soalan ini memerlukan pemikiran kritik tetapi bukan mengulang
pengetahuan yang dipelajari. Perkataan yang kerap digunakan untuk soalan ini
ialah mengapa,kenapa,apakah faktor,buatkan rumusan dan buktikan.
Aras Sintesis
Sintesis
bermaksud keupayaan menggabungkan unsur-unsur dan bahagian-bahagian supaya
sesuatu dokumen itu menjadi lebih teratur dan berstruktur. Soalan dalam aras
ini tidak perlu teliti kerana akan membataskan kreativiti. Perkataan yang kerap
digunakan ialah ramalkan,hasilkan,tuliskan dan cadangkan apa yang akan berlaku.
Aras Penilaian
Dalam
aras ini,pelajar perlu membuat pertimbangan untuk sesuatu soalan. Situasi yang
hendak dinilai mestilah baharu dan tidak pernah disentuh. Perkataan yang sering
digunakan ialah pertimbangkan,tafsirkan,tentukan dan pertahankan.
0 comments:
Post a Comment